Apa itu Sync dan Kelebihannya

Ok ini sambungan dari entri Phone Number Leak at Facebook Just Rumors?.Ada orang still tidak paham tujuan Sync. Sync atau nama panjang dia synchronization. Baiklah aku terangkan secara mudah dan kurang tidak pening. Baiklah, aku tunjuk screen shot telefon aku. Aku terangkan fungsi sync dan kelebihan.

Inilah screenshot phonebook aku. Nampak atau tidak perkataan G. Intuk bermakna nama tersebut sync dengan Google, F dengan Facebook dan icon hijau itu dengan WhatsApp. Hampir semua contact ada gambar adakah aku set gambar tiap-tiap sorang? Tidak sama sekali, itulah gambar di account Facebook mereka. Jika mereka tukar gambar profile dan phone aku sync maka gambar di phonebook turut bertukar.
Nampakkah dua alamat email tersebut? Adakah aku rajin untuk insert alamat email sorang-sorang? Tidak sama sekali. Email itu ditarik dari profile Facebook dia. Nampak dibawah nama ada status? Itulah current status dia.
Inilah status-status dia di Facebook. Jika aku sync dengan Twitter, status twitter juga akan di papar semua dalam satu page.
Inilah media yang telah di upload dalam Facebook dia. Semua di paparkan.

Lagi satu kelebihan sycn ini adalah apabila aku sync dengan google. Automatik phone number dan email di sync dengan akaun Google kita. Jadi jika phone kita problem, tidak menjadi masalah coz ade backup. Jika beli phone baru, tidak ada masalah backup kita tidak support phone tersebut.

Ok paham tak serba sikit pasal sync ini. Jika tidak paham aku buat entri lain.sekarang aku hendak cepat. Hendak balik masak. Selamat mencuba dan selamat berbuka.

About Emi

Emi atau nama sebenar Mohamad Zulhelmi berasal dari Sitiawan, Perak dan sekarang menetap di Shah Alam. Seorang programmer di sebuah organisasi yang terpaksa di rahsiakan atas sebab-sebab keselamatan. Mula aktif berblog pada akhir tahun 2008.

8 thoughts on “Apa itu Sync dan Kelebihannya

    1. ini macam mintak tutorial jer. insyallah aku kalau aku rajin aku buat. tp jangan mharap sangat sebab kemalasan aku berada tahap tertinggi.haha..

  1. Bro..bole x klu wechat nk sycn ngn google?aku nk check wechat tunag aku la..mcm de problm jerkk

    1. Kalau tidak silap saya wechat sync dengan phone contact. Klu nak sync dengan google contact kena sync dulu dengan phone

      Contoh : Google Contact -> Phone Contact -> WeChat

  2. kalau nak back up gambar dalam gallery boleh x??..sbab hp slalu ada problem xdpat scan memory..bla format baru dpat scan..tapi biasa la kalau dh format smua benda la hilang dri dlam phone…Boleh x bro??

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.